ZZP-Werkplekken

Print Friendly

Steeds meer mensen besluiten, al dan niet noodgedwongen, voor zichzelf te beginnen als zelfstandige zonder personeel (ZZP’er) of eenmanszaak. Zulke ondernemers en freelancers hebben vaak een werkplek nodig. Het buurthuis is daar bij uitstek geschikt voor.

Stel: je wilt met je wijkaccommodatie actieve en creatieve buurtbewoners uit allerlei leeftijdscategorieën bereiken, maar weet niet precies hoe. Overweeg dan eens om flexwerkplekken voor zzp’ers aan te bieden. Met minimale inspanning bied je een dienst aan waar je, met enig geluk, een hoop inspiratie, kennis en sociale bedrijvigheid voor terugkrijgt.

Faciliteiten

Veel ondernemers hebben weinig nodig. Vaak voldoet het aanbieden van ergonomisch verantwoord meubilair (bureau en stoel), goed en snel draadloos internet, een printer en, mocht je daar ruimte voor hebben, een of meerdere vergaderzalen waar men kan overleggen of klanten kan ontvangen. Heeft je wijkaccommodatie goede parkeergelegenheid naast de deur, dan is dat uiteraard een pré, al wil je primair zzp’ers uit je directe omgeving zien te bereiken die daarom niet per se een auto nodig hebben om hun werkplek te bereiken.

Betalen en teruggeven

Steeds meer café’s, bibliotheken en andere openbare plekken bieden gratis internet aan en daarmee een plaats voor zzp’ers om te werken. Speciaal ingerichte flexwerkplekken vragen echter wel gewoon een (klein) bedrag aan zelfstandige ondernemers om eenmalig, af en toe of juist op regelmatige basis aan te schuiven met hun laptop. Als buurthuis is het daarom helemaal niet gek om geld te vragen, bijvoorbeeld per dagdeel, dag, maand of zelfs per jaar. Voor het gebruik van losse vergaderzalen kun je uiteraard ook kosten in rekening brengen. Kijk eens goed rond bij andere flexplekken en vraag zzp’ers in de buurt wat zij bereid zouden zijn te betalen voor een flexwerkplek.

Behalve geld, kun je als buurthuis meer voordelen halen uit het aanbieden van een werkplek. Op zo’n creatieve plek faciliteer je interactie, er komen zelfstandige ondernemers met elkaar in contact. Dat kan positieve effecten hebben en bijvoorbeeld nieuwe zzp’ers overtuigen om ook eens een kijkje te nemen bij jouw buurthuis.

Is de werkplek eenmaal een succes en heb je een aantal vaste klanten aan je weten te binden, dan kun je hen bijvoorbeeld vragen op een andere manier eens iets terug te doen. Ondernemers hebben hun specialisaties, die zij waarschijnlijk graag zullen delen met anderen. Vraag daarom eens een vaste bezoeker om bijvoorbeeld een cursus, workshop of masterclass te geven in je buurthuis. Zo geven de zzp’ers uit jouw buurt ook iets waardevols terug áán de buurt: kennis.