“Wat wil je nou echt met Nieuwe Erven?”

Expert schiet te hulp bij professionalisering

Print Friendly

Je zakelijke kant ontwikkelen, hoe doe je dat? Nieuwe Erven uit Amersfoort riep de hulp in van een van de experts van project Beheer je buurthuis. De creatieve ontmoetingsplek kreeg tweeënhalve maand ondersteuning en hield daar onder andere een nieuw verhuurbeleid aan over. Dit zijn hun ervaringen.

“Wil je nog een creatieve broedplaats zijn van maandag tot zondag, waardoor op vrijdagavond alle ruimtes bezet zijn en er geen geld verdiend wordt? Of wil je ruimtes verhuren aan gebruikers zodat de huur van drieënhalf duizend euro betaald kan worden?” Hannah Ebbinge legt het dilemma uit waar Nieuwe Erven voor staat sinds het commerciële huur moet betalen. De stichting bevond zich op een kantelpunt en zocht naar hulp bij het kantelen.

In die zoektocht kwam het uit bij Frederik Lokker en zijn bedrijf FLorijn Husivesting. Lokker is adviseur en onderdeel van de expertpool van project Beheer je buurthuis. Hij ging tweeënhalve maand aan de slag bij Nieuwe Erven om de overgang van creatieve broedplaats naar rendabele ontmoetingsplek logistiek helpen vorm te geven. Niet op de voorgrond, maar vanuit de coulissen: hij kwam drie keer langs en belde vier keer met Ebbinge en haar medebeheerders.

Expert op standby

“Je kan wel een zwaargewicht inhuren, iemand waar je tegenop kijkt en die ongelofelijk veel kennis heeft, maar veel fijner vonden we een hands-on benadering: iedereen aan tafel en samen discussiëren over de vraag: ‘Wat wil je nou echt met Nieuwe Erven?’” Ebbinge legt uit dat antwoord geven een stuk natuurlijker en opener verliep omdat het bestuur met een derde, onafhankelijke partij aan tafel zat.

Nieuwe Erven

De realiteit bleek dat er simpelweg geld verdiend moest worden. Lokker ‘zoomde in op de essentialia van een bedrijf’, zoals hij het zelf zegt. Daarmee ging een stukje van het originele concept – een natuur- en cultuurwerkplaats als centrale ontmoetingsplek voor de Amersfoortse wijk Randenbroek Zuid – overboord; iets waar Ebbinge en haar mede-Ervers nog altijd wat moeite mee hebben. “Het voelt door de verandering nog niet helemaal eigen”, geeft ze toe.

frederiklokkerWat echter overheerst is het enthousiasme. Nieuwe Erven leerde in tweeënhalve maand hoe het ‘aantrekkelijker’ kon worden voor huurders, het ging werken met formats voor verhuur, ging goed voorbereid de gesprekken met de wethouder in en kreeg ‘concrete adviezen die belangrijk waren op dat moment’. Het inhuren van een coördinator als Lokker was een voorwaarde voor ondersteuning van het fonds Stichting Doen; achteraf is Ebbinge dolblij met de ‘bijsturing’ die Nieuwe Erven kreeg van de expert.

Die bijsturing was op basis van een stapsgewijze analyse, legt Lokker uit. Hij gebruikte een vragenlijst, keek naar ‘wat de bestaande afspraken waren, naar wat er nodig was’, en werkte zo samen met Nieuwe Erven onder andere nieuwe algemene huurvoorwaarden, een afsprakenlijst voor huurders en tips voor huurders uit. Ter inspiratie vind je onder dit artikel de concrete uitwerking als downloads.

Het ondersteuningstraject is inmiddels voorbij, “maar het idee dat Frederik standby staat is fijn”, sluit Ebbinge af. Nieuwe Erven kan het inmiddels op eigen houtje, maar af en toe zal de telefoon bij FLorijn nog rinkelen voor het nodige praktijkadvies.

Ter inspiratie: Nieuwe Erven en FLorijn werkten samen aan de volgende documenten:

Nuttig voor ieder buurthuis dat bezig is met professionalisering:

Zelfbeheer betekent niet per se dat je alles zelf moet doen. Professionals, ervaringsdeskundigen en experts staan klaar om hun steentje bij te dragen aan een duurzame wijkaccommodatie. Verschillende  experts hebben zich verbonden aan Beheer je buurthuis en stellen hun kennis tegen gangbare tarieven ter beschikking. Kijk op de pagina Experts voor meer informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*