Warenwet

Print Friendly

Als buurthuis waar eet- en drinkwaar worden bereid en genuttigd, heb je te maken met de Warenwet. Die Warenwet garandeert bezoekers dat alles wat zij eten en drinken van goede kwaliteit is en niet schadelijk voor hun gezondheid. Als beheer ben je verantwoordelijk voor die kwaliteit.

De Warenwet geeft als richtlijn dat je rekening moet houden met kwaliteit, houdbaarheid en veiligheid rondom voedsel en de bereiding daarvan. Dat betekent dat niet alleen het eten moet voldoen aan een bepaalde kwaliteit, maar ook technische apparatuur zoals de frituurset of de koffiemachine.

Als buurthuis draag je de verantwoordelijkheid voor de waren die je verkoopt. Dat betekent dat je goed let op het eten dat je via andere leveranciers binnen krijgt, maar ook dat je voldoet aan de eisen zoals die staan in de Warenwet.

Problemen met levering

Jij, de afnemer, mag van de leverancier verwachten dat de producten die je koopt geen bedreiging vormen voor de veiligheid en gezondheid van je bezoeker, de consument. Toch kan het voorkomen dat er een rotte appel of bedorven bitterbal tussen je bestelling zit. In sommige gevallen wordt zo’n probleem gemeld door de leverancier, bijvoorbeeld via een advertentie in dagbladen.

Ontdek je zelf een probleem met de levering, dan meld je dat aan de leverancier. In de meeste gevallen vervangt of herstelt de leverancier kosteloos de goederen waar het om gaat. Is dat niet het geval, dan kun je contact opnemen met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. De NVWA voert dan een controle uit. Is er voldoende bewijs, dan wordt de leverancier een sanctie opgelegd.

Klachten melden kan telefonisch en per mail via de NVWA.

Regelgeving en controle

Vindt er een voorval plaats met voedsel of de bereidingsapparatuur, dan kan dat leiden tot een geldboete voor de producent, verkoper of bereider – afhankelijk van waar in het proces de fout is begaan. Het is daarom belangrijk om de regelgeving in de Warenwet nauwkeurig na te leven. Besteed aandacht aan controle bij inkoop en ontvangst van je goederen, maar ook aan hoe je voedsel bewaart en bereidt.

De risico’s en richtlijnen voor jouw buurthuis leg je vast via een HACCP-bewakingssysteem. Per 1 april 2016 geldt een nieuwe Hygiënecode voor de horeca, met daarin advies en richtlijnen voor een veilige en verantwoorde omgang met eet- en drinkwaren. Je vindt in de code bijvoorbeeld een schoonmaakplan, een weekformulier voor de registratie van controles in keukens, en meer. De Hygiënecode kost €100 en bestel je via de webshop van Koninklijke Horeca Nederland.

Gaat er iets mis, dan kunnen medewerkers van de Voedsel- en Warenautoriteit kunnen naar aanleiding van een klacht een onderzoek instellen. De Warenwet geeft aan dat zij dit zonder toestemming mogen doen. De Voedsel- en Warenautoriteit houdt de naam van wie de klacht heeft ingediend altijd geheim.

Houd ook rekening met onverwachte onderzoeken, de steekproeven. Ook als er geen klachten zijn kun je dus een bezoek van de Voedsel- en Warenautoriteit verwachten. Bij controle wordt in elk geval gelet op de volgende punten:

  • is de Hygiënecode aanwezig?
  • worden de richtlijnen opgevolgd?
  • is er een geijkte thermometer aanwezig?
  • is het personeel (de vrijwilligers) in het kader van de HACCP geïnstrueerd?

Ook controleert de Voedsel- en Warenautoriteit bijvoorbeeld of de benodigde vergunningen aanwezig zijn, zoals de Drank- en Horecavergunning van de gemeente.

Bronnen: Koninklijke Horeca Nederland, Dorpshuizen.nl Vraagbaak, Rijksoverheid