Sociale media

Print Friendly

Om bewoners en bezoekers naar je buurthuis te krijgen moet je ze zelf opzoeken. Dat kan in de buurt, maar natuurlijk ook via sociale media. Maar hoe zet je Facebook, Twitter en andere sociale netwerken effectief in?

Sociale media lijken een vrijblijvend middel om in contact te komen en blijven met buurtbewoners. Maar met enige tactiek en een goede strategie haal je veel meer uit deze online ontmoetingsplekken. Hieronder vind je een aantal tips om je op weg te helpen.

Zoek je doelgroep op

Waar praat je doelgroep over? Wat vinden ze interessant? Wat delen ze met hun vrienden en wat juist niet? Je gaat niet gelijk over jezelf praten, dat doe je in het echte leven ook niet als je iemand ontmoet. Maak een top 10 met thema’s waar jouw doelgroep over praat. Vervolgens zet je een eigen profiel op en plaats je berichten die hierbij aansluiten en uitnodigen tot reageren. Interactie is de sleutel tot succes; zonder interactie ben je niet zichtbaar op de sociale media en bereik je geen nieuwe mensen.

Ontwerp een aantrekkelijk zakelijk profiel

Privé heb je ongetwijfeld al een profiel op één of meerdere sociale media. Maar voor zakelijk gebruik bieden sociale netwerken uitgebreide mogelijkheden en opties om een profiel op te maken in je eigen huisstijl. Ook bieden zakelijke profielen vaak een handige inkijk in het gedrag van je doelgroep: wat vinden je bezoekers leuk en waar komen ze precies vandaan? De meest gangbare sociale media zijn:

  • Facebook: Maak een fanpagina, met bovenaan een aantrekkelijke omslagfoto. Beeld is sowieso ongelofelijk belangrijk op Facebook; maak er goed gebruik van bij het plaatsen van berichten.
  • Twitter: Leent zich voor korte, pakkende berichten. Zorg voor een herkenbare profielfoto (je logo, bijvoorbeeld) en krachtige mini-biografie van het buurthuis.
  • LinkedIn: Gericht op professionals. Maak een bedrijfsprofiel aan, voer je diensten/producten in en vraag of vrijwilligers hun LinkedIn-pagina aan die van het buurthuis verbinden.
  • YouTube: De populairste zoekmachine na Google. YouTube biedt uitgebreide mogelijkheden om je profiel vorm te geven. Zorg voor een goede profielfoto en omslagafbeelding.
  • Google+: Vooral handig voor vindbaarheid op Google. Plaats hier je nieuwsberichten en zorg, uiteraard, voor een herkenbare en aantrekkelijke profielfoto plus omslagafbeelding.

Een profiel aanmaken bij deze websites is gratis.

Focus!

Het onderhouden van sociale media kost tijd. Kies daarom bewust voor twee of drie netwerken. Via Facebook onderhoud je bestaande relaties, Twitter is een conversatie- en netwerkmedium (voor nieuwe contacten en meepraten over populaire onderwerpen), LinkedIn is als zakelijk netwerk geschikt om inhoudelijke discussies te voeren met specialisten uit het veld. Via YouTube presenteer je wat je in huis hebt en de video’s distribueer je weer via je andere kanalen. Google+ is zoals gezegd vooral handig voor vindbaarheid op zoekmachine Google. Mensen delen er graag artikelen en links over specifieke thema’s. Ben je ‘geplust’, dan is Google blij met je en scoor je beter in de zoekmachine.

Het aanbod is dus enorm. Zorg voor focus. Liever twee goed onderhouden profielen dan vijf levenloze. Probeer ook te achterhalen waar jouw doelgroep zich bij voorkeur online ophoudt.

Durf te delen

Wees niet terughoudend en plaats regelmatig updates op je profiel(en). Vergeet niet in gesprek te gaan met je bezoekers. Bouw goede relaties op met mensen uit je doelgroep en stel hen aan als medebeheerder van je Facebook-pagina, LinkedIn-groep etc. Bied bezoekers ze een podium waarop ze hun verhaal kunnen vertellen (en hun vrienden kunnen uitnodigen om ook te komen). Delen leidt tot vermenigvuldigen. Bovendien: vele handen maken licht werk.

Kijk naar je statistieken

Sociale media beheren blijft mensenwerk. Dat betekent dat er weleens wat fout gaat: een post slaat niet aan of stoot enkele bezoekers zelfs tegen de borst. Dat is niet erg, al doende leert men. Wat werkt wel en wat niet? Met intern en extern analysegereedschap kom je er gauw genoeg achter welke onderwerpen wel en niet leven onder je doelgroep. Vooral Facebook is scheutig met cijfers en grafieken over het gedrag van je fans.

Bron: Dorpshuizen.nl.