‘Mensen kunnen veel, maar durven niet te vragen’

Over het sociaal centrum van pionier In De Boomtak

Print Friendly

Wat willen de bewoners? Die vraag stelde het Tilburgse buurthuis In De Boomtak via een enquête aan de directe omgeving. Op basis van de antwoorden besloot het een ‘sociaal centrum’ op te zetten. Nu leggen mensen contact en helpen ze elkaar waar ze kunnen.

De ‘huiskamer van de wijk’. Het begrip valt vaker bij medewerkers van In De Boomtak; eerder door Jan van Esch, vandaag is het Grace van Beers die de woorden in de mond neemt. “We willen hier de huiskamer zijn”, zegt ze. “Dat lukte eerst niet helemaal, het ging niet vanzelf.” Toen besloot het Tilburgse buurthuis een zogenaamd sociaal centrum te starten, een plek waar kunde en behoeftes van buurtbewoners samenkomen. Het is een manier om mensen ‘achter de voordeur vandaan’ te krijgen. “Voor als ze eenzaam zijn of gewoon niets te doen hebben. Via het sociaal centrum kunnen ze een praatje maken en de wijk leren kennen.”

Wat kun je?

Het sociaal centrum is een direct resultaat van een behoeftepeiling die In De Boomtak eerder dit jaar uitzette tijdens de verkiezingen. Het buurthuis fungeerde als stembureau, en ruim tweeduizend stemmers kregen een enquête mee naar huis. Zij werden gevraagd wat voor rol zij In De Boomtak binnen de buurt graag zouden zien spelen. Zevenhonderd ingevulde vragenlijsten later had het buurthuis een aardig beeld van wat er speelt in de wijk Noordhoek. Er bleek behoefte te zijn aan sociale contacten en aan hulp bij bijvoorbeeld reparaties.

Grace van Beers: "We willen hier de huiskamer zijn"

Grace van Beers: “We willen hier de huiskamer zijn”

In De Boomtak besloot een web van mensen op te zetten die elkaar diensten leveren. “Mensen kunnen heel veel, maar ze durven niet te vragen. Ze zijn namelijk bang dat ze geen wederdienst kunnen leveren”, legt Van Beers uit. Dus zette het buurthuis een stagiair en vrijwilliger in om een netwerk op te zetten en mensen te categoriseren op basis van de vraag: wat kun je? Computerles, reparaties uitvoeren, in de tuin werken; de één helpt de ander op basis van zijn of haar kwaliteiten, de ander helpt weer een volgende, enzovoorts. Al gauw hielp de ene buurtbewoner de ander door bijvoorbeeld nieuw parket te leggen in haar huis.

Vraag en aanbod

Binnen het kader van het sociaal centrum vormden zich een aantal miniprojecten. Op vaste dagen in de week bieden ervaringsdeskundigen hun kennis aan om mensen bijvoorbeeld te helpen bij het invullen van formulieren. Zij leren zo zelf kinderopvangtoeslag of huurtoeslag aan te vragen, of hoe ze een DigiD aan kunnen maken. Naar de formulierenhulp op dinsdag, is er ‘vraag en aanbod’ op woensdag (wijkbewoners die elkaar helpen met klussen en diensten) en een spelletjesmiddag op donderdag.

Die miniprojecten staan redelijk op zichzelf en moeten bijvoorbeeld zelf hun PR regelen, hooguit met een beetje hulp van het sociaal centrum. Van Beers: “Wij denken wel mee, maar de projecten zijn verantwoordelijk voor hun eigen succes. Meer bekendheid krijgen moeten ze zelf doen.” Zo kan het dat de formulierenhulp goed draait, maar de spelletjesmiddag nog weinig populair blijkt.

Gewoon zó

Van Beers weet dat In De Boomtak niet uniek is met het sociaal centrum en noemt Wehelpen.nl als voorbeeld van soortgelijk initiatief. Maar: “Wij willen een warme overdracht. We leven in een computertijdperk, maar we willen ook gewoon zó”, zegt ze, terwijl ze een verbindingsgebaar over tafel maakt. En op die manier wil het sociaal centrum een ‘eigen bestand en een eigen band’ opbouwen.

In De Boomtak helpt bij promotie, maar de miniprojecten moeten het uiteindelijk zelf doen

In De Boomtak helpt bij promotie, maar de miniprojecten moeten het uiteindelijk zelf doen

Daarnaast is het een manier om In De Boomtak zichtbaar te maken. En dat kan het buurthuis, in ieder geval in fysieke zin, wel gebruiken. Hoewel de steun van en bekendheid in de wijk groot is (In De Boomtak verzamelde 75.000 euro in vanuit de wijk om de koop van het pand te helpen realiseren), fietsen nog veel mensen achteloos langs, onwetend van wat er allemaal gebeurt tussen de muren van het oude gebouw. Het sociaal centrum brengt nog meer mensen met elkaar in contact. Door ze elkaar te laten helpen of in ieder geval in gesprek te raken. Gewoon, zoals in een huiskamer.

In De Boomtak is een van de vijf pioniers van het project Beheer je buurthuis. Via wijkcertificaten wist het buurthuis de koop van een eigen pand te realiseren. Lees ook het artikel ‘We dachten: we gaan het geld uit te wijk halen’ voor meer informatie over hoe dat in zijn werk ging.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*