Een meerjarige huurovereenkomst voor pionier ’t Schöpke

Proosten op rustiger vaarwater in 2016

Print Friendly

Aan het eerste goede voornemen van 2016 is al voldaan: buurthuis ’t Schöpke tekent een meerjarige huurovereenkomst en krijgt de verantwoordelijkheid voor het beheer van een pand dat zij delen met verschillende andere groepen. Een korte update met voorzitter Erik Zijlstra.

De champagne smaakt extra lekker in Venray. Een lang gekoesterde wens is in vervulling gekomen na een periode van strijd voor een rechtwaardige positie in het grote gebouw waar wijkcentrum ‘t Schöpke zich bevindt. Met elkaar opgescheepte partners in het pand onderhielden amper contact, of hielden stug vast aan, bijvoorbeeld, oude prijzen en verhoudingen. Eerder noemde voorzitter Erik Zijlstra het gesteggel een ‘mooie fase’, maar het eindresultaat stemt nog gelukkiger. Zijlstra vertelt per telefoon over de voordelen van de nieuwe huurovereenkomst, en over de toekomst van ’t Schöpke.

Beheer je buurthuis: Groot nieuws: jullie hebben een meerjarige huurovereenkomst voor jullie pand! Leg eens uit.
Erik Zijlstra: “We zijn heel blij! De huurovereenkomst heeft lang op zich laten wachten omdat we eerst financiële zekerheid wilden hebben. We wilden de exploitatie rondkrijgen. Daarom hebben we afgelopen jaar hard geknokt voor goede afspraken. Afspraken over de koffieprijzen, maar ook over een goede invulling van beheerdersuren met de Zorggroep. Dat is allemaal gelukt. En als klap op de vuurpijl heeft de Regiegroep, bestaande uit bestuurders en directies van deelnemende partijen in het wijkontmoetingscentrum, ons het vertrouwen gegeven om de horeca in het pand te exploiteren.”

“Daarom zijn we gerustgesteld dat de financiële basis goed is, dat de afspraken goed zijn en dat we vanaf 2016 door kunnen gaan. We sluiten een huurcontract tot 2023, een voortzetting van het oude contract van de vorige stichting. Hun huurverplichtingen nemen wij over. Nogmaals: we hebben er heel hard voor moeten knokken, maar zijn heel erg blij.”

't Schöpke organiseert culturele activiteiten om bewoners uit hun sociaal isolement te halen

De ‘strijd’ is in jullie voordeel beslecht.
“Ja, de absolute pijnpunten zijn opgelost naar onze wensen. Als dat niet was gebeurd, waren we ook niet doorgegaan. De Zorggroep stapte destijds in het gat dat de vorige beheerstichting liet vallen, maar zij hebben zich nooit inhoudelijk bemoeid met het beheer. Behalve de financiële basis voor ons, zijn er nu goede afspraken over de dagelijkse bedrijfsvoering: wie is er dagelijks verantwoordelijk voor de horecawerkzaamheden? Wie voert de regie? Verschillende partijen hadden hun rechten, met name is het Grand Café – nu zijn wij de partij die daar verantwoordelijk voor is.”

Jullie hebben in april een ondernemingsplan ingediend bij de gemeente en hoopt op een bijdrage van de lokale overheid aan de broodnodige verbouwing van het pand. Hoe zit het daarmee?
“Daar zijn nog geen vorderingen. De gemeente moet nog de gesprekken aan gaan met ons en met andere wijkhuizen in de regio. In die gesprekken gaat we het ondernemingsplan behandelen. Maar zeker nu de basis goed zit, komt dat gesprek met de gemeente eraan, en gaan we kijken of onze uitbreidings- en herinrichtingsplannen [lees hier meer – red.] doorgang kunnen vinden.”

Wat zijn jullie verdere plannen voor het nieuwe jaar?
“In oktober hebben we al de keuze gemaakt om als buurthuis veel meer faciliterend en dienstverlenend te zijn voor de wijk. Eerst hebben we ingezet op het organiseren van eigen activiteiten, maar het merendeel is niet geslaagd en er was minimale belangstelling. Dan moet je daar je conclusies uit trekken. We richten ons nu op particuliere feesten: geboortefeesten, jubilea, verjaardagen – die kunnen mensen bij ons vieren. Als ze onze hulp nodig hebben bij de organisatie dan helpen we, maar zelf organiseren doen we zo min mogelijk.”

DSC_9252 (Medium)

“Ook gaan we aan een nieuwe website werken. Sowieso zijn we bezig met communicatie en de bekendheid van ’t Schöpke. We willen vlaggenmasten, we willen lange banners, en we willen aan de buitenkant van het pand met bestickering gaan werken zodat het meer de uitstraling gaat hebben van een Grand Café. Daarnaast stopt een van de bestuursleden en ga ik fulltime werken, dus kijken we ook of we een of twee nieuwe bestuursleden kunnen vinden. Door de meerjarige huurovereenkomst zijn we in rustiger vaarwater, maar we hebben alsnog genoeg te doen in 2016!”

Lees ook:

Dit zijn de uitdagingen van vijf buurthuizen in zelfbeheer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*